نوشته شده توسط : sibesalamati

چگونه یبوست در نوزادان را با درمان های خانگی بهبود ببخشیم؟

 

به عنوان یک والد ممکن است لبخند، گریه و سکسکه فرزند خود را همیشه مورد بررسی قرار دهید. اما برخی از اوقات گریه کردن نوزاد مکن است به خاطر دفع مدفوع سخت و دشوارش باشد. یبوست در نوزادان یکی از شرایطی است که می تواند باعث گریه آن ها شود. این نوع یبوست چیزی است که باید بر اساس زمانبندی مدفوع نوازد و تغییراتی که در آن ایجاد می شود شناسایی گردد. نوزادی که از شیر مادر به خوبی تغذیه می کند ممکن است هرگز با یبوست دست و پنجه نرم نکند اما برخی از کودکان ممکن است در طول روز با این شرایط درگیر باشند. نوزادان برای اینکه اجابت مزاج داشته باشند باید سخت کار کنند اما فشاری که در این شرایط وارد می شود زیاد نیست و نباید نگران کننده باشد. اگر مدفوع سخت و دردناک باشد، نوزاد برای دفع آن کار سختی در پیش خواهد داشت و همین باعث می شود مشکلاتی برای او ایجاد گردد. باید درک درستی از این شرایط داشته باشید تا بتوانید به نوزاد خود کمک کنید. برخی از رویکردهای دیگری که در مورد یبوست نوزادان وجود دارد در برگیرنده موارد زیر است:

– تاخیر در دادن مواد غذایی جامد بعد از شیر دادن به او
– افزایش مقدار مایع مصرفی
– اضافه کردن مواد فیبردار به رژیم غذایی
– آرام کردن آن ها در موقعیت های استرس زا

 

درمان های خانگی برای یبوست نوزادان

اجازه دهید سایر درمان های خانگی مفیدی که می تواند در این شرایط به یبوست نوزاد کمک کند را با هم مرور کنیم. در ادامه محبوب ترین درمان های خانگی و استراتژی های جایگزینی که بیشتر افراد مفید می دانند را بیان خواهیم کرد.

آب آلو:

آلو و آب آن در برگیرنده سطح بالایی از فیبر است و می تواند به نرم شدن مدفوع و عبور آن از سیستم گوارش کمک کند. همچنین این ماده منبعی از سوربیتول است که محرک روده می باشد و می تواند به ایجاد و آزاد شدن اجابت مزاج کمک کند. سه بخش از آب را با یک بخش آب آلو ترکیب کنید و خوب هم بزنید. بطری را به کودک بدهید و منتظر باشید این ماده کار خودش را بکند.

حمام گرم/ جوش شیرین:

آب گرم به شل شدن عضلات در طول بدن کمک می کند اما برای نوزادانی که با یبوست دست و پنجه نرم می کنند می تواند عضلات مقعدی را شل کند و از درد یبوست بکاهد. جوش شیرین( دو الی سه قاشق چایخوری اضافه شده به حمام) می تواند به تسکین شرایط کمک کند.

شیر منیزی:

شیر منیزی به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای یبوست می تواند در مقادیر اندک ( یک قاشق چایخوری) به بطری کودک اضافه شود/ شیر منیزی روده را مجبور می کند منبسط شود و آب را از بدن جذب نماید. همین امر به شل شدن مدفوع کمک می کند. با اینحال نمی توان از این درمان خانگی به صورت منظم استفاده کرد زیرا باعث کمبود آب در بدن می شود و می تواند تعادل الکترولیت ها را به هم بزند.

فعالیت فیزیکی:

همانند بزرگسالان، کودکان نیز باید اندام های خود را به کار بگیرند. این حرکت باعث می شود اندام های داخلی به حرکت در اید و سیستم گوارش از این قاعده مستثنی نیست. حرکت اغلب مدفوع سفت شده را شل می کند و باعث تحریک اجابت مزاج می شود. برای نوزادان، برخی از حرکات می تواند به بهبود اجابت مزاج کمک کند. مالیدن شکم و ماساژ شکمی می تواند باعث تحریک حرکات روده شود.

متاموسیل و سبوس گندم:

یکی از بهترین راه حل ها برای یبوست اضافه کردن سبوس گندم به رژیم غذایی است . این ماده سرشار از فیبر است و می تواند اجابت مزاج را بهبود ببخشد و حرکات روده را تحریک نماید. معمولا می توان تحت نظر پزشک از قرص متاموسیل هم استفاده کرد.بدون مشورت پزشک برای نوزادان از مکمل ها استفاده نکنید.

تغییر در فرمول ها:

گاهی از اوقات برخی از غذاهای فرآوری شده می تواند باعث ایجاد یبوست در نوزادان و کودکان شود. اگر متوجه شدید غذای جدیدی باعث ایجاد چنین مشکلی شده است سعی کنید از گونه های دیگر استفاده کنید و ببینید چه نوع غذایی با سیستم گوارش کودک سازگارتر است.

رژیم مایعات:

اگر یبوست به خاطر کمبود آب در بدن رخ داده باشد، سریع ترین روش درمانی اضافه کردن مایعات بیشتر به رژیم غذایی است که به طور طبیعی مدفوع را شل می کند و ناراحتی کودکان را تسکین می بخشد. کودکان بیش فعال ممکن است به سرعت آب بدنشان کمتر شود. پس باید این افراد از آب اضافی یا مایعات رقیق شده در روز برای تحریک اجابت مزاج استفاده کنند.

غذاهای غنی از فیبر:

غذاهای غنی از فیبر همچون میوه ها و سبزیجات می تواند برای اجابت مزاج مفید باشد. اگر کودک شما دیگر از شیرتان استفاده نمی کند وجود چنین موادی در رژیم غذایی ش ضروری خواهد بود. اضافه کردن مواد غذایی فیبری به رژیم غذایی می تواند درمان سریعی برای یبوست باشد.

نوزادان به خاطر اینکه نمی توانند مشکلات و ناراحتی های خود را به زبان بیاورند معمولا از روش گریه استفاده می کنند. قبل از اینکه بخواهید درمان های خانگی بالا را امتحان کنید بهتر است با یک پزشک متخصص در مورد یبوست مشورت کنید و مطمئن شوید که مشکل حاد و جدی تری همچون پارگی مقعد یا خونریزی وجود ندارد. در برخی از موارد نادر، یبوست می تواند نتایج شرایط حادتر و بیماری های مزمنی باشد که نیازمند درمان و کمک پزشکی هستند.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 فروردين 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sibesalamati

چرا ادرار بوی شبیه قهوه دارد؟

 

ادرار یک فرد می تواند اطلاعات بسیار زیادی در مورد سلامتی اش ارائه کند. تغییر در بو و رنگ ادرار معمولا نشانه تغییر در رژیم غذایی است اما مصرف داروها، بارداری و برخی از شرایط پزشکی نیز می تواند باعث ایجاد چنین شرایطی شود. کلیه ها ادرار تولید می کنند و سیستم ادراری به بدن کمک می کنند از شر مواد زائد خلاص شود. اصلی ترین دلیلی که برای بوی قهوه در ادرار وجود دارد مصرف بیش از حد قهوه در طول روز است.

 

علل

ادرار تقریبا از آب تشکیل شده است . به همین خاطر ادرار سالم رنگ زرد پریده ای دارد و بی بو است. محصولات زائد رنگ و بوی دیگری به ادرار می بخشند. این محصولات ممکن است در برگیرنده مواد زیر باشند:

– مواد هضم شده و متابولیز شده از غذاها و نوشیدنی ها

– سموم و آلرژن ها

– هورمون ها و سایر مواد شیمیایی بدن

– داروها

 

چرا ادرار بوی قهوه دارد؟

نوشیدن مقدار زیاد قهوه در طول روز:

قهوه در برگیرنده بیش از 1000 ماده شیمیایی است که طعم و بوی خاصی به آن می بخشند. آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند مسئول اصلی بوی قهوه باشد.

پلی فنول یا همان آنتی اکسیدان توسط سیستم گوارش جذب می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. سپس تجزیه می شود و از طریق ادرار دفع می گردد. اگر فردی قهوه زیادی بنوشد ادرار حاوی مقادیر زیادی از پلی فنول ها خواهد بود و بوی قهوه خواهد داد. نشانه های اوردوز قهوه در برگیرنده موارد زیر است:

– استفراغ
– سردرگمی
– بی خوابی مزمن
– سردرد مزمن
درد قفسه سینه
– ضربان قلب نامنظم یا سریع
– مشکل در تنفس
– توهم

کمبود آب در بدن:

زمانی که بدن آب کافی در خود ندارد، ادرار نیز غلیظ تر خواهد شد. این موضوع باعث می شود بوی آن تند تر شود . اگر فردی بعد از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه با کمبود آب در بدن مواجه شود، ادرارش بوی قهوه خواهد داد.

برخی از غذاها و نوشیدنی ها:

برخی از غذاها و نوشیدنی ها بوی غیر عادی به ادرار می دهند. این بوها از غذایی به غذای دیگر متغیر خواهد بود.

سایر شرایط:

برخی از شرایط خاص سلامتی مرتبط با تغییر بوی ادرار هستند. برخی از افراد بوی متفاوتی را در این شرایط گزارش می کنند. شرایط پزشکی زیر می تواند بو و ظاهر ادرار را تغییر دهد:

– انسداد بینی
– زبان سوخته یا عفونت در مثانه و مجاری ادرار
– اختلالات کبدی و متابولیک
– نارسایی کلیه
– دیابت نوع 2 کنترل نشده و درمان نشده
– فیستول مثانه مرتبط با بوی بد در ادرار است.

بوی ادرار و بارداری:

زنان اغلب گزارش می کنند بوهای مختلفی را در مراحل مختلف باردای تجربه می کنند. این موضوع ممکن است به خاطر عفونت های مجاری ادرار، تغییرات هورمونی یا کمبود آب در بدن ایجاد شده باشد.

عفونت مجاری ادرار:

بیشتر زنان باردار ممکن است در طول بارداری به عفونت مجاری ادرار مبتلا شوند و اینکار می تواند به بوی بد در ادرار منجر شود.

این بیماری در هفته 6 الی 24 حاملگی بسیار شایع است. بیشتر زنانی که با این شرایط دست و پنجه نرم می کنند ممکن است متوجه موارد زیر شوند:

– ادرار ابر مانند
تکرر ادرار
– درد و گرفتگی در قسمت پایین شکم
– درد و سوزش به هنگام ادرار

زنان بارداری که درد کمر، حالت تهوع، استفراغ، لرز یا تب را تجربه می کنند باید از پزشک کمک بگیرند.

هورمون hCG:

در طول هفته های اول بارداری سطح این هورمون به سرعت بالا می رود. همین امر باعث تغییر در بوی ادرار می شود.

بوی شدید ادرار:

برخی از تحقیقات نشان می دهد افراد در طول سه ماهه اول بارداری با بوی شدید ادرار مواجه می شوند.

تکرر ادرار:

کلیه ها و مثانه نیز در طول بارداری تغییر می کنند. در این شرایط کلیه 50 درصد سخت تر کار می کند و ممکن است همین موضوع موجب شود فرد با تکرر ادرار مواجه گردد

 

درمان

بهترین روش برای حذف بوی قهوه در ادرار بسته به علتی خواهد بود که باعث ایجاد چنین شرایطی شده است. اغلب موثرترین روش ها برای درمان، کاهش مصرف قهوه است. افرادی که بیش از 4 فنجان قهوه در روز می نوشند باید مقدار این ماده را کم کنند. اگر نوشیدنی یا ماده غذایی خاصی باعث ایجاد بوی بد شده است بهتر است مصرف آن را کمتر کنید. اگر شرایط پزشکی باعث ایجاد چنین شرایطی شده است از پزشک برای درمان کمک بگیرید.

 

نتیجه گیری

اگر فردی قهوه زیادی بنوشد ممکن است ادرارش بوی قهوه بدهد و بدنش کم آب شد. برخی از شرایط مثل دیابت کنترل نشده و عفونت مثانه می تواند باعث ایجاد بوی بد در ادرار شود. اگر این بو با شرایط زیر همراه بود حتما با پزشک مشورت کنید:

– درد، سوزش یا ترشح به هنگام ادرار
– افزایش دفع ادرار
– کاهش نرخ ادرار
– تورم و درد در قسمت پایینی شکم
– درد در کمر
– حالت تهوع، استفراغ، اسهال
– تب یا لرز
– نشانه های شبیه آنفلونزا که بیش از دو هفته طول می کشد.

اگر فردی احساس کند رژیم غذایی اش مسئول بوی بد ادرار نیست باید با پزشک مشورت نماید. ممکن است فرد دچار اوردوز قهوه شده باشد. مصرف زیاد قهوه می تواند فرد را بی قرار و مضطرب سازد. اگر نشانه های اوردوز شدید قهوه داشتید حتما به دنبال درمان باشید و از پزشک برای اینکار کمک بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 فروردين 1397 | نظرات ()