چغندر
نوشته شده توسط : sibesalamati
چغندر   چغندر با نام علمی Beta vulgaris L و نام انگلیسی beet، از خانواده ی Chenopodiaceae است. نام های رایج آن عبارتند از: چغندر، لبلات، سلق، چکندر، شلغم، شوندر، صوطر.  

چغندر

چغندر از دسته ی سبزیجات است. سبزی ای است قرمز رنگ که فواید بسیاری دارد و در طول تاریخ نیز از آن بهره ها برده اند. در مغازه ها، بیشتر چغندر قرمز و گرد دیده می شود اما انواع سفید، زرد و راه راه آن هم وجود دارد. علاوه بر استفاده ی غذایی از چغندر، در صنعت از آن به عنوان رنگ خوراکی نیز استفاده می شود. همچنین، امروزه در پزشکی، از آن به عنوان گیاه دارویی استفاده می شود. موارد استفاده ی خوراکی آن، به صورت چغندر قرمز پخته، رست شده، و یا خام همراه با سایر سبزیجات در انواع سالادها می باشد. در تبلیغات گسترده هم، چغندر پخته ی استریل به صورت ترشی دیده می شود.  

چغند دو نوع مي باشد يك نوع آن چغندر معمولي است برنگ بنفش تيره و يا قرمز است و نوع ديگر آن چغندر قند است برنگ زرد روشن مي باشد كه بمقدربسيار زياد در نقاط مختلف دنيا براي استفاده از شكر آن كشت مي شود .  

عکس چغندر سفید  

عکس لبو  

لبو همان چغندر پخته‌است. دلایل زیادی وجود دارد که شما چغندر را به صورت پخته یا خام در برنامه ی غذایی تان قرار دهید. این ماده ی غذایی سرشار از فیبر، ویتامین C، پتاسیم، منگنز، فولات و مواد مغذی دیگر است. مصرف چغندر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مقاومت شما را بالا می برد. از طرف دیگر مانع از بروز التهاب در بدن شده و فشار خون را پایین می آورد. اما زمانی که چغندر را می پزید یک چهارم فولات آن از بین می رود. فولات بدن را در سلامت نگه می دارد و به ویژه برای حفظ و رشد جنین مفید است. به همین دلیل توصیه می شود که چغندر را به صورت رنده یا خرد شده و خام در سالاد (به همراه سس کم چرب) مصرف کنید.  

مصلح ان عسل و تغذیه گرم است  

خواص آب لبو آب چغندر یک منبع عالی از آنتی اکسیدان هاست که باعث جوانسازی پوست صورت می شود آب چغندر حاوی آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیون است که از آسیب های کبدی پیشگیری کرده و برای درمان کبد چرب مفید می باشد بتینین موجود در آب چغندر برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ها مفید می باشد آب چغندر می تواند باعث افزایش استقامت و بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران شود آب چغندر از بیماری های آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می کند آب چغندر غنی از نیترات است که به عنوان یک وازودیلاتور عمل می کند و باعث کاهش فشار خون بالا می شود آب چغندر بسیار قلیایی بوده و رسوبات اطراف مفاصل و بافت ها را حل کرده و به درمان آرتروز کمک می کند آب چغندر حاوی مقدار زیادی فسفر، منیزیم، پتاسیم، روی، کلسیم، ید، گوگرد، مس می باشد که به درمان کم خونی و آنمی کمک می کند پتاسیم موجود در آب چغندر از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود براي درست كردن شربت چغندر با آب ميوه گيري آب سه تا چهار چغندر خام را بگيريد و آنرا با يك ليوان آب معدني مخلوط كنيد اين شربت بسيار خوشمزه و انرژي زا است .  

۱- درمان دردها ۲- مناسب بعنوان غذای شخص بیمار (باعث خواب و التیام درد او میشود). ۱- درمان بی خوابی (بهترین درمان) ۲- درمان کمبود کلسیم در ایام بارداری ۳- درمان برای غلبه دم ۴- درمان ضعف _اعصاب ۵- درمان تپش قلب و خفقان ۶- درمان پوکی استخوان ۷- درمان دفع ژن مضر (ساقه برگ چغندر که قرمز رنگ است نباید خورده شود فقط برگش مصرف شود) ۸- درمان لاغری و ضعف_بدن ۹- پیشگیری از جذام ۱۰- درمان برسام و التهاب پرده ی #دیافراگم ۱۱- تقویت استخوان ۱۲- زیاد کردن عقل ۱۳- صاف_کننده_خون ۱۴- درمان پیسی یا ویتیلیگو (اگر گوشت را با آن بپزند)  

پتاسیم موجود در آب چغندر از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود  

طبيعت چغندر گرم و تر است طبع ریشه چغندر معتدل است طبع لبو(چغندر قرمز پخته شده) معتدل است.  

کاهش فشار خون مقابله با سرطان دفع مسمومیت ضدالتهاب تقویت بنیه و نیروی بدنی بهبود قدرت بینایی  

1. درمان آکنه و جوش صورت 2. ضد چروک طبیعی پوست 3. درمان انواع لکه های پوستی 4. تقویت و افزایش رشد مو 5. لاغری و کاهش وزن لبو سرشار از اسید فولیک و آهن میباشد، از این رو مصرف آن به پیشگیری و درمان کم خونی کمک شایانی میکند. لبو سرشار از مواد آنتی اکسیدان مفید میباشد و مصرف آن برای پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) مفید است. مصرف لبو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند و برای درمان سرماخوردگی مفید است. همچنین تسکین درد مفاصل و نقرس از دیگر خواص لبو پخته است. آب لبو پخته برای رفع التهاب مثانه و بیماری های پوست مفید است و فشار خون را تنظیم می کند. مصرف لبو پخته، نقش به سزایی در کاهش سطح کلسترول خون دارد و بنابراین مصرف آن، فرد را در برابر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند. لبو دارای املاح معدنی زیادی همچون کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و گوگرد بوده و یکی از منابع پیشگیری کننده از پوکی استخوان است. آب لبو پخته درمانی مفید برای ورم روده است. از خواص لبو پخته کمک به درمان یبوست است، لبو خاصیت نرم کننده و ملین دارد. مصرف لبو پخته باعث افزایش اشتها میگرد. به دلیل بالا بودن میزان اسید فولیک موجود در لبو پخته، مصرف آن برای زنان باردار بسیار مفید است و از نقایص مادرزادی جنین پیشگیری میکند. درمان بیماری های پوستی، بواسیر، التهاب لثه و کمک به درمان التهاب مجاری ادرار از دیگر خواص لبو پخته است. متخخصان طب سنتی معتقدند مصرف لبو پخته باعث ایجاد آرامش میشود و برای درمان رعشه و پیشگیری از بیماری جزام مفید است. لبو از مواد غذایی است که مصرف آن به دفع سموم و مواد زاید بدن کمک شایانی میکند. ریز مغذی ها، مواد آنتی اکسیدان و رنگدانه های موجود در لبو خاصیت سم زدایی و ضد التهابی دارند.  

بتالین و آنتی اکسیدان های موجود در لبو برای سم زدایی و پاک سازی کبد مفید بوده و به درمان خانگی کبد چرب کمک می کند.  

لبو حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.  

چغندر یا لبو برای افراد دیابتی مفید است لبو حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام اسید آلفا لیپوئیک است که می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد.  

ابتدا چغندرها را کاملا بشویید. سر و ته لبو ها را جدا کرده و درون قابلمه قرار دهید. آب را درون قابلمه تا جایی بریزید که یک سوم از لبو ها بیرون از آب قرار بگیرد. درب قابلمه را بگذارید . حدود 2 ساعت صبر کنید تا لبو ها کاملا بپزد. در این مدت به لبو ها سر بزنید که احیانا آب درون قابلمه تمام نشود. اگر دوست دارید لبو ها شیرین باشند می توانید مقدار کمی شکر به لبوها اضافه کنید. بعد از 2 ساعت یک چنگال را درون لبو فرو کنید و اگر نرم شده باشد و راحت داخل لبو فرو رود یعنی لبوی شما پخته است. لبو ها را از قابلمه خارج کرده و بعد از خنک شدن پوست و سر و ته آن را جدا کرده وو برش بزنید.  

زیاده‌روی در مصرف چغندر ممکن است باعث تولید سودا و اصطلاحا غلظت خون (تیرگی خون) شود گفت: کسانی که معده ضعیف دارند باید از خوردن چغندر خام یا نیم‌پز اجتناب کنند چون باعث نفخ و گاهی یبوست می شود مصرف چغندر می تواند موجب تشکیل سنگ کلیه شود اگر مستعد ابتلا به سنگ های کلیه هستید، شاید بهتر باشد برگ های چغندر را با احتیاط بیشتری مصرف کنید. آنها سرشار از اگزالات ها هستند، که می توانند کریستال های کوچکی را شکل داده و به شکل گیری سنگ های کلیه منجر شوند. مصرف چغندر می تواند موجب ابتلا به نقرس شود چغندر سرشار از اگزالات است که می تواند ابتلا به بیماری نقرس را موجب شود. نقرس یک نوع آرتریت است که به واسطه افزایش بیش از حد اسید اوریک در بدن شکل می گیرد. مصرف چغندر موجب تغییر رنگ مدفوع می شود اگرچه مصرف چغندر بهبود شرایط اجابت مزاج را در پی دارد، اما می تواند ادرار یا مدفوع را به رنگ صورتی یا قرمز درآورد. در این شرایط جای نگرانی وجود ندارد و نباید آن را با وجود خون در مدفوع یا ادرار اشتباه گرفت. 1- افراد مبتلا به سوء هاضمه باید از افراط در خوردن چغندر خودداری کنند. 2- اشخاصی که به قند خون مبتلا می باشند مجاز به مصرف چغندر نمی باشند. 3- خوردن برگ چغندر ممکن است که در بعضی افراد موجب استفراغ، دل پیچه و در برخی کودکان باعث حساسیت شود. 4- اشخاص مبتلا به فشار خون و ناراحتی های معده باید در مصرف چغندر احتیاط کنند.  

چغندر را پوست بگيريد، ورقه ورقه کنيد و با 2 ليتر آب و سرکه در ديگ بريزيد و روي آتش ملايم 1 ساعت بپزيد، سپس شکر را اضافه کنيد؛ پس از 10 - 12 دقيقه برداريد و بگذاريد خنک شود. آب چغندر را صاف کنيد و دريخچال نگه داريد. - شربت چغندر را با يخ در ليوان بريزيد. ليوان رامي توانيد با يک شاخه نعناي تازه يايک برش ليمو آرايش کنيد. - اين شربت را بدون شکر هم مي توان درست کرد. - خودچغندرپخته رامي توانيد ترشي بيندازيد، درسالاد به کار بريد يا پاي خوراک بگذاريد.  

شما میتوانید چغندر را به سه روش مصرف کنید ۱)استفاده به صورت خام.(چغندر قند کمی سفت است ولی میتوانید آن را با چاقوی تیز به صورت چیپس برش بزنید و میل کنید) ۲)بخار پز کردن(در این روش از بخار برای پختن چغندر استفاده نمایید و در این حالت شیرینی چغندر زیادتر است) ۳)آب پز کردن(چغندر قند را مکعبی برش بزندید و درون قابلمه پر از آب بریزید و بپزید.(توجه کنید که آب باید روی چغندر ها را پوشش دهد و به دمای جوش برسد و هنگامی که کمی آب درون قابلمه است شعله را خاموش کنید و چغندر و آب باقیمانده را گرم میل نمایید، در این حالت آبی که چغندر در آن پخته شده تبدیل به شربت شیرین و خوش طعمی میشود و از شیرینی چغندر نسبت به روش دوم کم خواهد شد)  

فولات موجود در لبو برای جلوگیری از نقص مادرزادی قلب و مشکلات دیگر مانند نقص لوله های عصبی در جنین مفید می باشد. اسید فولیک موجود در لبو برای زنان باردار بسیار مفید می باشد، همچنین لبو باعث افزایش انرژی در دوران بارداری و بهبود خلق و خو در زنان باردار می شود.  

کاهش ریسک تولد زودرس افزایش ایمنی بدن کاهش پوکی استخوان افزایش متابولیسم بدن جلوگیری از درد مفاصل وتورم تصفیه خون جلوگیری از کم خونی کنترل قندخون افزایش رشد مطلوب جنین بهبود هضم غذا منبع بزرگ اهن و ویتامین c نوزادان و کودکان لبو در نوزادان و کوکان خطر ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و آنمی را کاهش می دهد لبو هضم غذا را بهبود بخشیده و برای درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد لبو اختلالات کبدی مانند زردی و هپاتیت را در نوزادان و کودکان درمان می کند لبو گردش خون در مغز را افزایش داده و باعث تقویت حافظه در نوزادان و کودکان می شود  

برای لاغر شدن می‌توانید چغندر را به صورت خام، بخارپز شده و یا کنسروی مصرف کنید. می‌توانید چغندر را خالی یا به همراه سالاد با سیر، پیاز و کمی روغن زیتون و نمک و سرکه میل کنید. اگر می‌خواهید چغندر را به صورت خام میل کنید می‌توانید آن را رنده کرده و با کمی روغن زیتون و لیموترش مزه‌دار و سپس نوش جان کنید.



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 شهريور 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: